Blog Layout

Docenten VIVES ontwikkelen unieke app om klankbewustzijn bij kinderen te bevorderen

10 december 2021

Leerkrachten hebben vaak handen te kort om kinderen individueel te begeleiden bij het inoefenen van de vaardigheden van het fonemisch of klankbewustzijn, van belang bij begrijpend lezen. Daarom ontwikkelden vier docenten onderwijs van Hogeschool VIVES campus Brugge de app Fonemi, dit in samenwerking met vier Brugse basisscholen. Die biedt een oplossing om de extra oefening aan de kleuters te geven. Het is meteen ook de eerste kwalitatieve app op dit vlak in Vlaanderen, volledig “Made in Bruges”. 


PISA is een internationaal onderzoek dat om de drie jaar de leeruitkomsten in verschillende OESO- en partnerlanden vaststelt en analyseert. De laatste PISA-resultaten maken opnieuw duidelijk dat de leesvaardigheden bij kinderen en jongeren er steeds meer op achteruit gaan. Onlangs werd ook in de derde kleuterklas de KOALA-taaltest voor het eerst afgenomen. Ook de resultaten daarvan zijn niet bevredigend.

Dit alles wijst erop dat er sterk ingezet moet worden op taalvaardigheden. Om goed te kunnen leren lezen, moeten kinderen over een sterk fonemisch bewustzijn of klankbewustzijn beschikken. Door op een speelse manier met klanken om te gaan, kunnen ze dat bewustzijn versterken. Ze moeten leren klanken in woorden te herkennen, woorden in klanken op te splitsen en klanken in woorden te vervangen.

Vier docenten van de lerarenopleiding Hogeschool VIVES campus Brugge hebben nu die oefeningen in een speelse app gegoten. Naast speelse, kleurrijke oefeningen voor de kinderen, biedt de webapp ook een overzichtelijk kindvolgsysteem voor de leerkrachten. Op die manier kunnen zij de resultaten van de kinderen op de voet volgen en kunnen ze bijsturen waar nodig. De app kan individueel of klassikaal worden gebruikt.

Na twee jaar praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek over dit onderwerp en met de steun van Smart Education @ Schools (Vlaamse Overheid en IMEC) wordt de webapp Fonemi in januari 2022 gelanceerd. Die kan nu al worden aangekocht aan een zachte prijs. Meer informatie is te vinden op www.fonemi.be.

Vier docenten van de lerarenopleiding Vives Campus Brugge ontwikkelden de webapp in samenwerking met de ontwikkelaar Bits of Love. Voor het educatief conceptadvies werd samengewerkt met Oetang. De talrijke illustraties zijn van de hand van Studie Céline.

De Brugse basisscholen (De Boomhut, SLHD, De Zonnetuin en OLVA De Meersen) stonden in voor het testen en bijsturen van de oefeningen.


“Samen met de burgemeester en collega Annys was ik aanwezig op de voorstelling van de app. We kregen een uitgebreide toelichting en demo. Dat Brugs innovatief onderwijsverhaal verdient alle lof” aldus schepen van stedelijk onderwijs Jasper Pillen.

Deel dit artikel

21 februari 2025
🗂 Intergewestelijke arbeidsmobiliteit in België blijft een uitdaging. De oplossing is nochtans bekend. Maar blijkbaar is niet iedereen in de Senaat al mee. De Senaat besprak vandaag een voorstel van de MR om een studie (een ‘informatieverslag’ heet dat daar) te doen naar een betere intergewestelijke arbeidsmobiliteit in ons land.
20 februari 2025
Ik pleitte in het Vlaams Parlement voor een actieplan om de vele administratieve hordes voor onze Vlaamse defensie-industrie weg te nemen. Ik heb daarover een voorstel tot resolutie neergelegd in het parlement.
18 februari 2025
In 2024 verwelkomde Vlaanderen 277 nieuwe investeringsprojecten. In totaal goed voor een recordbedrag van 5,4 miljard euro aan investeringen en ruim 5.000 nieuwe jobs. Goed nieuws: hoe meer jobs, hoe meer welvaart. Ik ondervroeg Minister-President Diependaele in de commissie Buitenland van het Vlaams Parlement over de buitenlandse investeringsprojecten in Vlaanderen.
Meer artikels
Share by: