Blog Layout

Dienstverlening Stad Brugge binnenkort ook aan huis

16 november 2022

Stad Brugge zet in op een hedendaagse en toegankelijke dienstverlening op maat. De tevredenheid over de dienstverlening is groot, dat blijkt uit recente bezoekersbevragingen en andere metingen. Een recente grootschalige bevraging bij ruim 2.000 Bruggelingen toonde onder meer aan dat er vraag is naar verdere digitalisering van de dienstverlening. Bepaalde doelgroepen vinden het echter ook belangrijk dat hun dienstverlening in de nabijheid van hun woonplaats wordt aangeboden. Met een ‘dienstverleningsbus’ en een ‘draagbaar loket’ wil de Stad hieraan tegemoetkomen.

 

Heel wat dienstverlening wordt vandaag al online aangeboden. Voor verschillende documenten, akten, attesten en aanvragen is een baliebezoek niet langer een vereiste. Ook de aanvraag van een voorlopig rijbewijs kan sinds kort digitaal. In bepaalde gevallen vraagt de wetgeving echter een vorm van persoonlijke identificatie die nog niet via een online toepassing kan verlopen. In deze gevallen is een bezoek aan een van de fysieke balies vereist: het Huis van de Bruggeling in het centrum of een van de balies in de deelgemeenten.

 

Om de drempel voor de burger verder te verlagen en nog meer in te zetten op toegankelijkheid zet Stad Brugge bovendien in op mobiele dienstverlening. Enerzijds in de vorm van een dienstverleningsbus, een vorm van dienstverlening op wielen die vanaf de lente van 2023 ingezet wordt in verschillende Brugse buurten. Omwille van de spreiding van het grondgebied ligt de nadruk hier op het noorden van Brugge. Anderzijds werkt Brugge nog aan een prototype van een ‘draagbaar loket’. Dit project maakt dat bijvoorbeeld minder mobiele inwoners zich voor hun dienstverlening niet meer zullen moeten verplaatsen.

 

De komst van de dienstverleningsbus zal ervoor zorgen dat de openingsuren van de onthaalbalie van het Huis van de Bruggeling en de deelgemeentehuizen in de toekomst aangepast worden. Hierover volgt later meer info.

 

Draagbaar loket

Schepen van Burgerzaken Jasper Pillen: “Brugge had het idee om dienstverlening in de nabijheid van de burger te organiseren in de vorm van een draagbaar loket. Een ambtenaar van de Stad gaat hierbij op verplaatsing om basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart) aan te bieden. Het zorgt ervoor dat bezoekers zich niet moeten verplaatsen voor dienstverlening die bijvoorbeeld omwille van wettelijke voorschriften niet online wordt aangeboden. In de kit zullen ook foto’s en vingerafdrukken afgenomen kunnen worden.”

 

Brugge vond in tien andere steden en gemeenten uit Vlaanderen gelijkgestemden. Het gaat om de steden As, Beernem, Damme, Destelbergen, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Oostkamp, Ranst, Zedelgem en Zemst. Samen bundelen deze steden en gemeenten de krachten om een project uit te denken om dienstverlening bij burgers thuis aan te bieden. Het project kadert in het Vlaams subsidieproject ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU. In het project zal maximaal samengewerkt worden met de Federale overheidsdiensten Binnenlandse en Buitenlandse zaken.

 

Het Draagbaar Loket zit momenteel in de voorbereidingsfase, een leverdatum is nog niet gekend. 

 

Dienstverleningsbus

“Met de dienstverleningsbus die we vanaf het voorjaar 2023 lanceren en het draagbaar loket besteedt Brugge maximale aandacht aan participatie en toegankelijkheid van de dienstverlening. De bus zal ingezet worden als een balie op wielen en zal de kerndienstverlening van de Stad aanbieden inzake identiteitsdocumenten en rijbewijzen. Er wordt onderzocht hoe dit op termijn op basis van noden nog kan worden uitgebreid”, zegt schepen voor Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal.

 

In afwachting van de levering van de dienstverleningsbus kunnen bezoekers binnen de bestaande ruime openingsuren terecht op een van de verschillende dienstverleningslocaties in Brugge. De basisdienstverlening (bijvoorbeeld een e-ID-kaart of rijbewijs) kan op elke locatie zonder afspraak worden aangevraagd. Wie wachttijden wil vermijden, kan voor deze dienstverlening steeds een afspraak maken. Dit raden de diensten ook aan. Meer gespecialiseerde dienstverlening verloopt steeds op afspraak in het Huis van de Bruggeling. Het overzicht vind je hier www.brugge.be/afspraken.

 

Het project draagbaar loket werd mogelijk gemaakt dankzij subsidiëring door Gemeente zonder Gemeentehuis 


Deel dit artikel

21 februari 2025
🗂 Intergewestelijke arbeidsmobiliteit in België blijft een uitdaging. De oplossing is nochtans bekend. Maar blijkbaar is niet iedereen in de Senaat al mee. De Senaat besprak vandaag een voorstel van de MR om een studie (een ‘informatieverslag’ heet dat daar) te doen naar een betere intergewestelijke arbeidsmobiliteit in ons land.
20 februari 2025
Ik pleitte in het Vlaams Parlement voor een actieplan om de vele administratieve hordes voor onze Vlaamse defensie-industrie weg te nemen. Ik heb daarover een voorstel tot resolutie neergelegd in het parlement.
18 februari 2025
In 2024 verwelkomde Vlaanderen 277 nieuwe investeringsprojecten. In totaal goed voor een recordbedrag van 5,4 miljard euro aan investeringen en ruim 5.000 nieuwe jobs. Goed nieuws: hoe meer jobs, hoe meer welvaart. Ik ondervroeg Minister-President Diependaele in de commissie Buitenland van het Vlaams Parlement over de buitenlandse investeringsprojecten in Vlaanderen.
Meer artikels
Share by: