De R30 aan het station is het drukste verkeersknooppunt van Brugge. Veel weggebruikers maken gebruik van deze omgeving: voetgangers, fietsers, doorgaand verkeer op de R30, busverkeer, taxi’s, autoverkeer, op weg naar de parking station of de Kiss&Ride-zone, ... Bovendien wordt de R30 enorm veel gedwarst op weg van en naar het station door voetgangers en fietsers.
De omvang van het verkeer, de vele verkeersbewegingen, de snelle opeenvolging van de kruispunten op de ring en de weginrichting zorgen ervoor dat deze omgeving een aantal onveilige punten kent. De Vlaamse overheid en de Stad Brugge zijn samen aan de slag gegaan. Beide overheden willen deze knelpunten aanpakken en werken samen aan dit project. Ze namen het studiebureau Tractebel hiervoor onder de arm. Er is nu een voorkeurscenario uitgewerkt: een licht dalende onderdoorgang onder de drukke ringweg. Volgens de visualisaties geeft die toch een ‘plein’-gevoel aan de passant en de doorgang zal uitvloeien in de Vesten waar de fietser of voetganger dan verder zijn bestemming kan kiezen.
Kennismaken met de plannen kan tot 13 maart in de lokettenzaal van het Brugse station.