Monthly Archives: June 2017

‘Berekken’ in alle deelgemeentes graag!

Open Vld Brugge wil elke maand vanaf heden een extra gemeenteraad / berek in een deelgemeente over de deelgemeente. Dat zeggen fractieleider Van Volcem en raadslid Jasper Pillen. Het uitgangspunt van Open Vld Brugge is dat alle deelgemeenteneven belangrijk zijn, evenals de binnenstad. Berekken in de deelgemeenten kunnen op die manier de politiek dichter bij de burger brengen en beter focussen op wat zich in de deelgemeenten afspeelt.

Brugge telt Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege, Dudzele, Koolkerke, Kristus Koning en Brugge centrum, Sint -Pieters en Sint-Jozef, SInt-Andries, Sint-Michiels, Sint-Kruis en Assebroek (14). Elke deelgemeente heeft noden. Veilige fietspaden, proper groen, files, coördinatie van werken, sportinfrastructuur, open ruimtes, woon- en werkplekken, plaats voor kinderen en jeugd, verenigingen met noden.

Het was raadslid Jean–Marie De Plancke, eveneens Open Vld, die indertijd met het idee kwam om berekken in Zeebrugge te laten plaatsvinden.

Vandaag is er daardoor voor het eerst een volledig berek gewijd aan Zeebrugge.

“Het stadsbestuur heeft niet altijd oog voor Zeebrugge. Zeebrugge is het lelijke eendje van de Vlaamse kust” zegt Jean-Marie De Plancke.

Open VLD wil dat Zeebrugge opnieuw positief bekeken wordt. Mensen moeten fier kunnen zijn als ze naast de haven wonen.  De haven zorgt voor veel werkgelegenheid.  Het is tijd voor een masterplan voor Zeebrugge. “Een mooier, veiliger en gezelliger  Zeebrugge”.

Een deelgemeente waar men woont tussen de haven en het prachtige strand. Het groen en voetpaden (zie o.a. Baron De Maerelaan is slecht onderhouden door veel onkruid). 

‘De infrastructuur kan veel beter.’, vervolledigt Van Volcem. ‘Een mooie boulevard moet je maken van de Baron de Marelaan.’ 

Andere opdrachten zijn het Eliagebouw mooi inbufferen,  quid domein Knaepen en de vismijnsite,  van oude ongebruikte spoorbeddingen kan er een wandelpad gemaakt worden, bedrijvigheid en Tijdokstraat mooi inbufferen, meer strandbars op het strand, evenementen in Zeebrugge (bioclat, we can dance), zwemmen op het strand, een houten treintje op het strand, natuurwandeling organiseren, een watertaxi van Tijdokstraat naar het strand, veilieg fietspaden naar Zeebrugge en in Zeebrugge, een goede communicatie inzake ontsluiting en te plannen infrastructuurwerken,  vlot verkeer. 

In Heist is men bezig aan een revival. Diverse plannen worden opgemaakt.  Ook Zeebrugge verdient beter. Tijd voor een burgemeester van Zeebrugge, minstens een schepen van Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge die elke dag de belangen bewaakt van de mensen die er wonen. Het huidige stadsbestuur vergeet ze vaak.

Vandaar vragen wij een aparte gemeenteraad per maand per deelgemeente zodat de belangen van de deelgemeente niet enkel in folders komen maar ook de agenda uitmaken van de gemeenteraad en er een open dialoog kan ontstaan.  In Antwerpen zijn er districten. In steden boven 100.000 inwoners kan dat. Brugge voert een gecentraliseerd beleid maar een extra gemeenteraad per jaar per deelgemeente lijkt me een heel goeie zaak om per deelgemeente horizontaal de zaken te benaderen. Nu denkt elke schepen vanuit zijn bevoegdheid. Hokjes denken zal verdwijnen als je met alle betrokkenen over een gebied denkt, samen met de bevolking en een vrijgemaakt budget.

Open Vld wil snelle uitrol ‘kort’-parkeren

Open Vld wil dat het stadsbestuur snel het systeem van gratis ‘kwartier’-parkeren uitrolt in de hele stad. Al in de maand februari kreeg gemeenteraadslid Jasper Pillen in de gemeenteraad het antwoord dat het proefproject in de Rijselstraat positief werd beoordeeld. Pillen roept nu, een paar maanden later, samen met fractieleider Mercedes Van Volcem, op tot een snelle installatie van de sensoren in de andere deelgemeenten. Van Volcem & Pillen : “Als liberalen ondersteunen wij de Brugse buurtwinkels. Het beleid moet dat ook doen. Overal waar wij komen, wordt de vraag naar een dergelijk gratis kortsysteem gevraagd door handelaars én omwonenden.”

Concreet vragen gemeenteraadsleden Pillen en Van Volcem dat de stad snel nieuwe locaties aanduidt waar de gratis kort-parkeerzones kunnen komen en dan snel de sensoren plaatst. Het systeem moet volgens de liberalen zeker ook gratis blijven. “De evaluatie van de test is positief en de vraag naar het systeem is groot. Op wat wacht Brugge om haar lokale handelaars te steunen?”

Daarnaast herhalen de Brugse liberalen nog eens hun pleidooi om de korte parkeertijd van 15 minuten in de binnenstad op te trekken naar 30 minuten. “15 minuten is te kort om een snelle boodschap te doen. We moeten er over waken dat onze middenstand in de binnenstad kan blijven leven. Daarom moet de kortparkeertijd in de binnenstad opgetrokken worden tot 30 minuten” menen Pillen en Van Volcem