Monthly Archives: July 2014

Snoeien bomen langs Gentpoortvest dringend nodig

Brugge draagt heboment fietsen hoog in het vaandel. De situatie op het fietspad langs de Gentpoortvest is echter verre van ideaal. Takken van de grenzende bomen hangen tot erg laag zodat ze de fietsers hinderen. Fietsers moeten daarom uitwijken op het smalle tweerichtingspad en zeker nu tijdens deze natte dagen zijn de lage takken echt storend, stelde ik zelf nog vast.

Ik contacteerde meteen de bevoegde schepen van groen over de storende situatie en ik stelde hier ook meteen een schriftelijke vraag over.

Een snoeibeurt om zo het comfort te garanderen van zij die de raad van onze burgemeester volgen en massaal de fiets opspringen, is dringend nodig.

 

 

Problemen Biekorf: de oogkleppen moeten er nu echt wel af

Vanaf vanavond bedienen de buschauffeurs van de rode en groene vakbonden de halte Biekorf niet meer omdat ze dit voor de reizigers en voor zichzelf niet meer veilig voelen. De vakbonden riepen als sinds begin deze week hun leden hiertoe op. De Lijn en de Stad zouden hier officieel niet van op de hoogte zijn.

Ik interpelleerde in november al de Burgemeester over deze vraag van de vakbonden. Ik leek toen wel een fantast…

1658661_10151909236391717_1208002448_o

Ik heb begrip voor de beslissing van de bonden. Eigenlijk is het de wereld op z’n kop. Niet de vakbonden maar de Stad moet zorgen voor een aangename en veilige sfeer aan de halte Biekorf, op elk moment van de dag.

Ik vraag dan ook met dringendheid snel duidelijkheid aan De Lijn en de Stad. Het standpunt van de bonden kennen we. Maar ik wil snel weten wat de Stad en de Lijn gaan doen voor de vaak jonge reizigers die hun verstand wel gebruiken en de bus nemen na een nachtje stappen. Zal het voor hen via signalisatie duidelijk zijn dat de bussen wel nog de Markt bedienen? Of zal men de bonden overtuigen alsnog de bediening te verzekeren door bijvoorbeeld extra politie te plaatsen aan de halte? Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Dringend duidelijkheid nodig in Kruisabele

In de20140703_184635 wijk Kruisabele gonst het al een tijdje van de geruchten over de komst van hoogbouw. Een groot aantal bewoonde woningen zou tegen de vlakte gaan om ruimte te creëren voor nieuwe gebouwen. Uiteraard hebben de bewoners veel vragen. Ook de buren van het nieuwe project zitten met vragen, onder andere over het extra verkeer, het wegnemen van groen en de hoogte van de nieuwe gebouwen.

Brugge faalt hier op het vlak van communicatie. Puntje kwam letterlijk bij paaltje toen verschillende bewoners opeens de bekende gele borden in hun voortuin aantroffen die melding maakt van het slopen van huizen. Dit is de schaamte voorbij en mag je eigenlijk alleen verwachten in totalitaire systemen.

Ik diende meteen een vraag in om zo snel mogelijk een infozitting te organiseren voor de buurt. De bewoners organiseerden al een petitie.

Eindelijk rust voor bewoners Leopold I-laan

Op 2 juli werden borden geplaatst aan de Bevrijdingslaan en in de Leopold I-laan om de toegang over de Canadabrug van voertuigen van méér dan 5 ton, uitgezonderd de bussen van De Lijn, te verbieden. De noodzaak om deze ingreep te doen werd aangetoond door onder andere het instorten van een plafond door het continu daveren van de weg. De route werd op permanente basis gebruikt door zwaar vervoer die de Brugse haven bedient.

Ik steunde deze maatregel in de Stedelijke Werkgroep Verkeer en trek nu de lijn door naar de Brugse Steenweg in  Koolkerke waar dezelfde problematiek zich stelt: “igenlijk nu al maar zeker na het afwerken van de A11 dient er een verbod voor zwaar verkeer in de Koolkerke dorpskern ingevoerd te worden. De talrijke barsten in gevels en vloeren van de huizen kunnen alleen maar verklaard worden door het zware wegvervoer, dit in combinatie met het slechte wegdek.

Ik ga ervoor zorgen dat de nieuwe Vlaamse Minister van Openbare Werken meteen dit dossier op zijn of haar bureau zal krijgen.